Ordinele Ministerului Sănătăţii nr. 87 şi 350

Ordinul Ministerului Sănătăţii nr. 87 din 03.02.2003 (extras porţiune de interes)

Ordin nr. 87 din 03.02.2003 pentru aprobarea listei afectiunilor medicale incompatibile cu calitatea de conducator de autovehicule sau tramvaie si a listei substantelor cu efect psihoactiv, contraindicate conducatorilor de autovehicule si tramvaie (produse sau substante stupefiante ori medicamente cu efecte similare acestora)
Publicat în Monitorul Oficial nr. 149 din 7 martie 2003.

Art. 1. – Se aprobă lista afecţiunilor medicale incompatibile cu calitatea de conducător de autovehicule sau tramvaie, prevăzută în anexa nr. 1 care face parte integrantă din prezentul ordin.

Art. 4. – Prezentul ordin se publică în Monitorul Oficial al României, Partea I.
Ministrul sănătăţii şi familiei,
Daniela Bartoş
Bucureşti, 3 februarie 2003.
Nr. 87.
ANEXA Nr. 1 LISTA afecţiunilor medicale incompatibile cu calitatea de conducător de autovehicule sau tramvaie
Grupa A (conducători amatori)

Oftalmologie

  1. Afecţiuni ale globului ocular sau ale anexelor, care afectează acuitatea vizuală sau efortul vizual, până la vindecare
  2. Boli însoţite de atrofia nervilor optici, cu scăderea acuităţii vizuale şi/sau a câmpului vizual
  3. Orice leziune cicatriceală a polului anterior sau orice retinopatie care conduce la scăderea severă a acuităţii vizuale şi a câmpului vizual
  4. Discromatopsii
  5. Afachia a cărei corecţie nu determină o limită admisă a vederii


Ordinul Ministerului Sănătăţii nr. 350 din 17.04.2003 (extras porţiune de interes)

Ministerul Sanatatii si Familiei
Publicat in Monitorul Oficial, Partea I nr. 269 din 17.04.2003
Ordin nr. 350 din 12/04/2003 privind modificarea Ordinului ministrului sanatatii si familiei nr. 87/2003 pentru aprobarea listei afectiunilor medicale incompatibile cu calitatea de conducator de autovehicule sau tramvaie si a listei substantelor cu efect psihoactiv, contraindicate conducatorilor de autovehicule si tramvaie (produse sau substante stupefiante ori medicamente cu efecte similare acestora)
Art. I. – Anexa nr. 1 la Ordinul ministrului sanatatii si familiei nr. 87/2003 pentru aprobarea listei afectiunilor medicale incompatibile cu calitatea de conducator de autovehicule sau tramvaie si a listei substantelor cu efect psihoactiv, contraindicate conducatorilor de autovehicule si tramvaie (produse sau substante stupefiante ori medicamente cu efecte similare acestora), publicat în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 149 din 7 martie 2003, se înlocuieste cu anexa care face parte integranta din prezentul ordin.

5. Standarde minime de sanatate si incompatibilitati legate de patologia oftalmologica
5.1. Toate persoanele care solicita permis de conducere trebuie sa fie supuse unor investigatii care sa certifice ca au o acuitate vizuala corespunzatoare pentru conducerea vehiculelor. La aceasta examinare trebuie acordata o atentie speciala urmatoarelor repere: acuitate vizuala, câmp vizual, vedere în crepuscul, boli progresive ale ochiului.
5.2. În acceptiunea acestei anexe, lentilele intraoculare nu vor fi considerate lentile corectoare.
Grupa A (categoriile A şi B):
5.3. Persoana care solicita permis de conducere auto sau reînnoirea acestuia trebuie sa aiba o acuitate vizuala binoculara, cu lentile corectoare daca este necesar, de cel putin 0,5 atunci când sunt folositi simultan ambii ochi. Permisul de conducere auto nu se va elibera sau nu se va reînnoi daca, în timpul examinarii medicale, se constata un câmp vizual orizontal mai mic de 120°, în afara unor cazuri exceptionale, justificate de o opinie medicala favorabila si de un test practic pozitiv. De asemenea, permisul de conducere auto nu se va elibera sau nu se va reînnoi persoanelor care sufera de orice afectiune oftalmologica care compromite siguranta condusului. Atunci când este declarata sau detectata o boala de ochi progresiva, eliberarea ori reînnoirea permisului de conducere auto se obtine numai dupa opinia medicala autorizata …

Deci, Ordinul 350 înlocuieşte lista afecţiunilor incompatibile cu calitatea de şofer amator aşa cum era specificată în Ordinul 87, şi discromatopsia nu mai este inclusă explicit. Totuşi, se specifică testearea vederii în crepuscul, la care discromaţii nu trec (la testarea de specialitate eu am spus că portocaliul este roşu şi verdele este alb). De altfel, în discuţia privată cu doamna Monica Pop mi s-a spus că neincluderea discromatopsiei a fost o eroare, o omisiune neintenţionată, şi că se are în vedere reintroducerea ei.

Concluziile ar fi că legile în vigoare sunt cel puţin ambigue, şi că medicii oftalmologi şi cei care testează pentru şcoala de şofer au un cec în alb prin dispoziţia „permisul de conducere auto nu se va elibera sau nu se va reînnoi persoanelor care sufera de orice afectiune oftalmologica care compromite siguranta condusului„. Se pare că discromatopsia este inclusă în acel orice. Dar nu pentru mult timp.

Vezi şi:

Despre Vasile

It's not about me :-)
Acest articol a fost publicat în Codul rutier, discromat. Pune un semn de carte cu legătura permanentă.

11 răspunsuri la Ordinele Ministerului Sănătăţii nr. 87 şi 350

  1. Pingback: cu jalba în proţap « Sunt discromat şi vreau şofer

  2. Nicoara zice:

    Am primit mesajul dvs.

    In loc Arad se intampla la fel ,Oftamologii sunt cei care iau decizii pentru viitori candidati ( discromati totali sau partiali) ai scolilor de soferi.
    Multa stima

  3. ivan zice:

    Sint discromat si posed carnet de conducere de peste 25 ani…fara incidente sau accidente,de nici-un fel!Nu ma intrebati cum am trecut testul oftalmologic,dar principalul este ca dupa circa 500.000km efectuati in trafic,nu m-a afectat in nici-un fel faptul ca sint discromat.Trebuie eliminata aceasta conditie din lege si dreptul de a conduce un autovehicul pe drumuri publice ar trebui de drept sa-l aiba si persoanele cu aceasta deficienta.

  4. Pingback: Ce întrebări să pui la testarea cu planşele Ishihara pentru şcoala de şofer (amator) dacă eşti discromat « Sunt discromat şi vreau şofer

  5. Pingback: Sunt posesor de permis de conducere. Ce va urma acum? « Sunt discromat şi sunt şofer

  6. Florin Chelea zice:

    Salut am si io o intrebare am avut un accident grav cu un sofer surd surdomut .Intrebarea e poate cineva sa ma lamureasca si pe mine daca soferi surzi au voie sa aiba permis categoriaB

  7. marian zice:

    Buna ziua.
    Am vazut ca postarile sunt cam de demult , voiam sa stiu care mai este situatia din punct de vedere legal in ceea ce priveste ocupatia de sofer discromat.
    O zi buna

  8. homo sapiens discromatus zice:

    Sunt discromat si am aflat acest lucru cu mai de mai bine de 20 ani,in urma.Posed carnet de conducere de profesionist de aproapo 20 de ani si cam tot de atatia ani si lucrez ca sofer profesionist,iar de aproape 15 ani lucrez pe rute internationale din Europa,Asia si Africa cu camioane de mare tonaj specializate in transport agabaritic,marfuri periculoase (posed si certifiat ADR -colete+cisterne),tranasport de animale vii si etc.
    Doresc sa mentionez ca am parcurs in toti acesti ani peste 2 000 000 (doua milioane) de kilometri,din care peste 1 000 0000 km,in ultimii 6 ani cu acelasi camion,in toate condiile posibile si chiar imposibile (ziua,noaptea,pe ploaie,pe ninsoare,pe grindina vant,in drum de munte,autostrada, aglomeratii metropolitane etc.),fara a avea NICIUN eveniment rutier conexionat cu DICROMATOPSIA ,de care „sufar” si nici nu am fost in cazul de a fi la limita de a avea vreun accident rutier cu vreun vehicul de culoare rosie sau verde,pentru ca nu l-as fi vazut sau car ar fi fost invizibil pentru mine,ca discromat si vizibil pentru persoanele „normale”,ca D-na dr.Monica Pop.
    Cred ca D-na Monica Pop,a carei profesionalitate nu o contest,ar trebui sa studieze mai bine aceasta,problema,caci simpla ei inversunare de a impiedica pe cei care au aceasta „afectiune”,sa aibe sau sa mai aibe permisul de conducere,afecteaza direct pe 8 % din romani iar indirect acelasi procent de familii.
    Este absolut injust sa mi se interzica dreptul de a mai practica meseria mea,care este si unica sursa de de venit pe care o am,doar pentru convigerile imbecile si non Europene a acestei femei,in momentul in care ne aliniem si adoptam tot mai mult normele Europene,la care am Aderat si pe care am visat sa le avem.
    Eu cred ca experienta mea si a multor soferi profesionisti,dar si procentajul foarte mare de discromati ,care sunt in aceeasi situatie ca si mine,ar trebui sa demonteze odata si pentru todeauna teoria acestei ….femei,care nu intelege ca nu suntem handicapati,anormali sau diferiti,ca simplul fapt ca anuminte nuante le vedem alfel nu ne face orbi.Ca exemplul dumneai cu Matizul rosu este o imbecilitate.Pentru un discromat un Matiz rosu,este tot un Matiz rosu si nu unul invizibil,transparent sau incolor.Unui discromat distinge mai greu ciresele din copaci si capsunile pe camp.Dar noi vorbim de soferi si nu de capsunari.Simplul fapt ca e venit cu un exemplu stupid ca asta arata ca nu s-a documentat destul de serios.Stiu din sursa sigura(un coleg are o fetita cu o afectiune de vedere rara iar cand a ajuns in cabinetul acestei doamne doctor oftalmolog,a fost intrebat daca are bani,neparand asa de solvabil datorita tenului sau mai inchis la culoare.,asa ca d-nd dr.are probleme cu culorile…tenului si e obisnuita sa discrimineze),ca in schimb dumneai, se documenteaza de situatia financiara a potentialilor pacienti,iar daca aceasta nu este satisfacatoare sunt refuzati cu nesimtire si trimisi in alta parte (rusineeeeee!!!!!!!).
    Daca tot s-a luat o hotarare care afecteaza discromatii sa ni se dea anumite drepturi si compensatii materiale caci noi nu putem lucra ca soferi,noi nu putem contuce masini sau motociclete si altele,asta restrangandune libera miscare si dreptul de a trai la fel de demn ca Dumneai si a celor care au aprobat aceasta idiotenie(CEI NORMALI)

  9. trescu zice:

    am permis de conducere de 20 de ani, am discromatopsie partiala, nu am avut niciun accident provo cat de mine. pina acum, si nu vad care ar fi problema,

  10. cristi zice:

    buna ziua sant sofer profesionist si e singura mea sursa de veni sami antretin familia am fost la vizita medicala si am fost declarat discromat partial problema e ca eu deosebesc toate culorile si nu am apsolut nici o problema ce ar trebuii sa fac sami pot continua munca si sa fiu apt pe fisa sa nu risc sa fi dat afara va multumesc

  11. gaby zice:

    Ieri am picat testul ishihara la politia de frontiera, astazi m-au chemat inapoi si mi-au spus ca sunt ok si pot face fisa medicala. Dupa un sfert de ora m-au sunat si si-au cerut scuze ca totusi nu sunt apt, pe motiv ca legislatia nu e clara.
    Ce spuneti de asa ceva ? E corect Se poate asa ceva ? Care este adevarul ?
    Cred ca este o mare nedreptate.
    Mentionez ca am carnet de conducere categoria A si B de 25 de ani si nu am avut nici un eveniment, conduc mai bine ca multi care nu au aceasta problema.

Lasă un răspuns către marian Anulează răspunsul