Mărturii

Gasiţi mai jos declaraţii ale discromaţilor şoferi (sau uneori ale prietenilor lor) despre felul în care deficienţa de percepţie a culorilor îi afectează în trafic. Toate sunt luate de pe forumuri publice, sau (mai rar) din emailuri primite personal.

Daniel C., (email privat, 1 Octombrie 2007)

Mi-am luat carnetul la 17 ani jumate … si inainte de examen am fost sa-mi completez fisa medicala la policlinica. Am dat cu geana pe tabela cu cifre din ce in ce mai mici dupa care tanti doctor ma pune sa ma uit in catalogul ei cartonat cu bulinute marunte. Afara de plansa aia care o vede toata lumea si pe care o ai si tu prima la sectiunea din site dedicata, n-am vazut nimic …

Am condus peste 200.000 de km in ultimii 6 ani. Adica aprox. 3000 de km pe luna indiferent de sezon. Niciodata nu am resimtit efectele asa-zisei afectiuni pe care as avea-o. Am condus ziua si noaptea, in crepuscul si in zori de zi, pe canicula si prin viscol de nu vedeai la jumatate de metru. Am avut numai doua accidente minore cu zgariat de usi. Niciodata nu s-a pus problema sa nu vad culoarea semaforului, sau stopurile daciilor vechi de 30 de ani. Iar singura problema pe care o am cu matiz-urile din trafic este ca au din fabricatie faza scurta nepermis de intensa pe timpul noptii.

Cu riscul de a ma repeta iti spun sa nu renunti, deoarece marea schimbare de care are nevoie poporul nostru vine din schimbari mai mici initiate de oameni demni si hotarati care sa-si investeasca o parte din energia lor pentru binele tuturor. Iar rasplata desi nu se poate evidentia contabil este una mult mai pe placul spiritului …

maryus_83:

Si eu sunt discromat. La examenul pentru permis, la prima incercare, asistenta medicului m-a trimis acasa pentru ca ma pierdusem de tot, transpirasem tot, stiam ca situatia asta e incompatibila cu dreptul de a conduce un autovehicul, iar eu nu vedeam aproape nimic pe foile alea. Toata ziua m-am simtit ca dracu pentru ca stiam ca era posibil sa nu pot sa obtin permisul.

A doua zi… asistenta a fost draguta, mi-a mai dat odata fisele alea si mai mult cu ajutorul ei am distins si eu cam 40% din ele si m-a trecut. Nici nu pot sa va zic ce piatra mi se ridicase de pe inima.

Am uitat sa mentionez mai sus. Nu am avut si nu am absolut nicio problema de vedere, nici ziua si nici noaptea. Si am condus destul pana acum, nefiind nici pe departe sofer de dumnica.

Adrian P.:

memoriul de pe http://www.tomoiaga.ro/discromat.html este foarte bine scris şi chiar face lumină. l-am citit abia acum, prea târziu se pare, dupa ce o clinica m-a declarat deja inapt pentru a (mai) conduce…

eu mi-am schimbat de fapt numai adresa – nu şi starea de sănătate. dar legea spune că trebuie să-mi reînoiesc totodată permisul.

ca să nu lungesc povestea, oftalmolugul mi-a scris „discromatopsie” pe fişă şi a încercuit cuvântul „inapt”. nu mi-a venit să cred. în 98, un alt medic îmi pusese acelaşi diagnostic, dar m-a considerat „apt”. posed deci permis de aproape 9 ani şi nu am fost implicat în nici un accident. acum totuşi sunt pe cale de a-l pierde

radian:

Sunt discromat … Am absolvit […] unde se facea un control medical destul de sever la admitere, apoi la incorporare, daca eram declarat inapt de armata automat pierdeam si admiterea la facultate (inca una din aberatiile comuniste…). La examenul medical pentru scoala de soferi, am aplicat acelasi algoritm, si am peste 150k (150.000) km rulati fara niciun incident major.

r@zv@n:

Si eu sunt discromat, am de 10 ani permis de conducere si de vreo 2 ani fac taximetrie … stiam ca am probleme si nu aveam de gand sa intru in contradictoriu cu vreun medic oftalmolog. Nu am avut niciodata probleme cu toate ca anual conduc aproximativ 35-40.000 km

moshulik:

In viata reala am avut o singura data o problema din cauza asta. In Constanta cred – era lumina asa, mai pe inserate, era si un semafor mai decolorat (frecvent sticla de la semafoare se decoloreaza daca este foarte veche), ei bine din cauza luminii de crepuscul, de departe nu am vazut a cata lumina era pe semafor (prima de sus e rosu, a doua galbenul etc.), deci m-am orientat dupa culoare. Care saraca era portocaliu, iar eu am asociat-o (optimist) cu galbenul. Cum stiu ca in Constanta la semafor se sta cate 3-5 minute, am zis ca-i galben si am accelerat o leaca, sa prind galbenul. Evident, cand am ajuns mai aproape am realizat ca era prima culoare de sus, deci acel portocaliu era de fapt rosu. Am avut timp sa franez, dar am retinut evenimentul…

Ikarus:

Si eu sunt discromat, nu stiu in ce grad… insa unele planse ishihara le pot vedea.
Am deficienta pe verde, din cate am dedus eu din experienta cotidiana.
N-am reusit insa sa inteleg de ce poate fi discromatopsia o piedica in a conduce vehicule.
Am permis A de 5 ani si B de 7, am condus si masina si motor cateva zeci de mii de km si nu am resimtit dificultati din cauza discromatopsiei.

strumfuadi:

testul ishihara a fost SINGURA data in viata reala de cand m’am nascut si pana acum in care pot sa zic ca am remarcat o eventuala „problema”. habar nu aveam pana atunci, iar mai apoi nu am avut nici o problema la volan sau ghidon.

Bo_D:

si eu am problema asta, am B-ul de 8 ani, acum iau A-ul… si nu am absolut nici o problema cu semaforul….nici pe inserat..nici noaptea..de la distantza stiu exact ce e aprins. Singura problema o aveam cand erau lucrari la drunuri si erau muncitori cu placuta aia cu verde pe o parte si rosu pe cealalta si chiar nu imi dadeam seama ce culoare e..dar de cand le-au bagat cu verde si semnul de interzis pe partea cealalta nu e absolut nici o problema.

zaradi99:

bunicu, tata, eu, frate-meu sunt niste unii cu aceeasi problema.
toti sunt soferi fara nici un accident la activ, pe mine nu m-a afectat treaba asta in nici un fel si am mers la toate orele, pe toate luminile, in toate anotimpurile si pozitiile

Pocasac:

Mda.. o fi ceva, da’ eu personal nu am avut niciodata probleme in trafic din cauza asta asa ca…

bzn:

Si eu sunt discromat si in trafic nu am avut niciodata vreo problema

easybiker:

Unul dintre cei mai buni prieteni ai mei este discromat. Are permisul de vreo 25 de ani.

Bboogie2bad:

am carnet de 5 ani si nici un stres in trafic legat de culori

f_zoltan:

Si eu am discromatopsie de un anume nivel, dar la primele doua examinari, la distanta de 1 an (examenul de A, apoi de B ) doctorita a considerat ca nu este grav, deci am trecut pe bune. De atunci am facut vreo 200 mii de kilometri, conduc de 14 ani masina, si motocicleta, si nu am simtit vreodata ca ar fi vreo problema

Infinity:

am um prieten care are Discromatopsie are carnet de multi ani acum s-a intors dintr-o excursie de vre-o luna prin Europa cu masina.
Nici un accident, nici o problema.
Noaptea are putin probleme….dar cine nu are?!?!

johnny bravo:

Mai, si eu sunt discromat, am avut si eu probleme la vizita mediacala si a fost nevoie sa fac mai multe teste ca sa se convinga ca totusi am vedere buna. Vad foarte bine la distanta, vad aproape, vad tot. vad culorile insa nu disting formele de pe cartonase. Rosul il vad rosu, verdele verde nu gri cum zicea cineva. Cu toatea astea nu am nici o problema cu sofatul. Stiu multi oameni care nu vad clar, care nu vad la distanta, care stau prost cu vederea periferica etc. si au permis. Eu zic ca astia sunt mult mai periculosi decat cei care nu vad bine culorile.

parazitutm:

e am discromatopsie partiala… cand am fost sa-mi fac analizele pentru permis am ajuns la 2 minute dupa ora inchiderii si au facuto „in doru lelii”… nu snage, nu mai nimica… au balmajit ei ceva in legatura cu faptul ca nu disting nuante, da nu am bagat de seama, aveam un mare APT pe certificat… acum am 3 ani aproape de cand am carnet si ianafara de 3 accidente relativ usoare (nu din vina mea!) nu am avut probleme (bine, ma mai cert din cand in cand cu prietenii pe culori, ei sun ca e violet deschis si io pot baga mana in foc ca este vorba de bleumarin)

dassaev:

Iti dau numai 2 ex:
1. Eu – conduc de cativa ani, vreo 30 k km/an, discromat, nici un accident
2. Un prieten – conduce de cativa ani, de vreo 4 ani e taximetrist (si lucreaza si noaptea fara nici o problema), discromat, nici un accident

proxxxy:

nici eu nu vad literele/cifrele pe testele alea. Din exemplul din primul post, nu am reusit sa identific nimic. Asta insa nu ma impiedica sa deosebesc culorile semaforului, masinilor etc. PS. Am aprox. 50.000km. in 2 ani fara nici un incident.

pre10der:

Sunt electronist de vreo 5 ani si conduc de vreo 6 , niciodata nu m-am electrocutat din cauza culorii unui fir sau sa fi avut vreun accident de masina.

About Vasile

It's not about me :-)
Acest articol a fost publicat în conversaţii, discromat, marturii. Pune un semn de carte cu legătura permanentă.

3 răspunsuri la Mărturii

  1. DACIAN spune:

    NU INTELEG DE CE IN GERMANIA SE DA VOIE LA DISCROMATIE PENTRU SOFERI.EU AM FACUT ATATEA DRUMURI DE GERMANIA.AM ADUS SUTE DE MASINI DIN GERMANIA IN ULTIMII 5 ANI SUTE……SI NU AM AVUT NICI O PROBLEMA CU CULORILE.NU POT SA INTELEG DE CE NU A DAT LEGEA DUPA GERMANIA PENTRU CA GERMANIA ESTE UN „TIP” PENTRU NOI.DAR ASTA ESTE,ASTA ESTE ROMANIA.NU AVEM CE FACE TREBUIE SA RABDAM.AM CARNETUL DE 11 ANI SI INCA NU AM AVUT ACCIDENT MULTUMESC LUI „DUMNEZEU”.

  2. Mihai spune:

    Ochelarii aia minune de la firma din Arad fac vreo treaba? Adica poti sa treci testele afurisite Ishihara cu ei? Ca daca nu ma mut in Germania…

  3. Cei care au ochelarii respectivi, zic ca da, ii ajuta sa observe toate cifrele si insemnele. Numa ca medicu oftalmolog e posibil sa se prinda, ca lentilele sunt colorate din cate stiu.

    Trebuie sa facem mai mare presiune, mai multi, si mai organizati.

    Cred ca deschid o pagina de petitii.

Lasă un răspuns

