Scrisoare către Comisia de Oftalmologie

Ca să putem verifica şi analiza justeţea şi temeinicia deciziei Comisiei de Oftalmologie de a nu permite discromaţilor să fie şoferi, avem nevoie să vedem argumentele. Solide, verificabile, publice. Problema este că acestea nu sunt disponibile. Aşa că trebuie cerute. Iată textul scrisorii (recomandate) care a luat astăzi (29 Iunie 2007) drumul Bucureştilor, spre Comisia Naţională de Oftalmologie şi spre Societatea Română de Oftalmologie:

Către Comisia Naţională de Oftalmologie

În urma neprimirii nici unui răspuns oficial scris la memoriul adresat Ministerului Sănătăţii „Discromatopsia şi drepturile cetăţeanului în România” (*), revenim pentru a cere acest lucru (un răspuns oficial scris) în mod explicit.

Specific, în condiţiile în care discromaţii (**):

  • nu au probleme în a discerne şi deosebi culorile fundamentale (roşu, verde, albastru)
  • pot obţine permisul de şofer amator (uneori chiar profesionist – vezi referinţele memoriului) în majoritatea statelor Uniunii Europene, SUA, Canada, Australia, etc (de fapt nu cunoaştem state în UE în care situaţia discromaţilor să fie asemănătoare cu cea din România)
  • există foarte mulţi şoferi discromaţi cu ani de experienţă şi zeci de mii de kilometri parcurşi atât în ţară cât şi pe drumurile din afară, fără evenimente rutiere deosebite

cerem să fie prezentate clar, cu dovezi verificabile si disponibile public, următoarele:

  • motivaţiile medicale sau de altă natură pe baza cărora discromaţii sunt consideraţi un pericol pentru siguranţa rutieră
  • statistici care să arate incidenţa accidentelor la discromaţi comparativ cu restul populaţiei
  • confirmarea de către specialiştii oftalmologi a argumentelor prezentate de Comisia Naţională de Oftalmologie reprezentată de doamna Monica Pop, cum că discromaţii nu văd obiectele a căror culoare nu o disting clar decât de la mare apropiere (sau uneori deloc, cum se lasă a se înţelege din exemplul următor). Specific, doamna Pop dădea exemplul biciclistului discromat care nu a văzut un Matiz roşu, şi a intrat în el, accidentându-se grav.

De asemenea, dorim să ştim dacă interzicerea posibilităţii de a fi şofer amator a discromaţilor se bucură de un consens sau măcar o majoritate a medicilor oftalmologi din România dar şi din afara ţării. Ne aşteptăm ca o astfel de decizie ce afectează un jumătătate de milion de bărbaţi români adulţi să aibă parte de o largă susţinere a specialiştilor oftalmologi şi o documentată validare ştiinţifică, coroborate cu legi şi reglemantări asemănătoare în majoritatea ţărilor Uniunii Europene şi nu numai.

* o copie a acestui memoriu se găseşte la adresa de internet www.tomoiaga.ro/discromat.html
** ne referim la deutanomalie si protanomalie, nu deutanopie si protanopie

Vezi şi:

Legea Nr. 544/2001 stipulează:

Art. 6.
(1) Orice persoana are dreptul sa solicite si sa obtina de la autoritatile si institutiile publice, in conditiile prezentei legi, informatiile de interes public.
(2) Autoritatile si institutiile publice sunt obligate sa asigure persoanelor, la cererea acestora, informatiile de interes public solicitate in scris sau verbal.
(3) Solicitarea in scris a informatiilor de interes public cuprinde urmatoarele elemente:
a) autoritatea sau institutia publica la care se adreseaza cererea;
b) informatia solicitata, astfel incat sa permita autoritatii sau institutiei publice identificarea informatiei de interes public;
c) numele, prenumele si semnatura solicitantului, precum si adresa la care se solicita primirea raspunsului.

Art. 7.
(1) Autoritatile si institutiile publice au obligatia sa raspunda in scris la solicitarea informatiilor de interes public in termen de 10 zile sau, dupa caz, in cel mult 30 de zile de la inregistrarea solicitarii, in functie de dificultatea, complexitatea, volumul lucrarilor documentare si de urgenta solicitarii. In cazul in care durata necesara pentru identificarea si difuzarea informatiei solicitate depaseste 10 zile, raspunsul va fi comunicat solicitantului in maximum 30 de zile, cu conditia instiintarii acestuia in scris despre acest fapt in termen de 10 zile.
(2) Refuzul comunicarii informatiilor solicitate se motiveaza si se comunica in termen de 5 zile de la primirea petitiilor.

Deplâng lipsa de interes a Comisiei Naţionale de Oftalmologie şi a preşedintelui acesteia, medic primar Monica Pop, care nu s-a catadicsit să răspundă nici memoriului nici prezentei cereri, deşi este (respectiv reprezintă) o instituţie publică. Ignorarea e mult mai rea decât un răspuns negativ.

Despre Vasile

It's not about me :-)
Acest articol a fost publicat în cereri de sprijin, discromat. Pune un semn de carte cu legătura permanentă.

6 răspunsuri la Scrisoare către Comisia de Oftalmologie

  1. byrev zice:

    TE SUSTIN !!!
    A’si fi in stare sa merg la HAGA 😉 ptr asta, numai sa le inchidem gura astora care discrimineaza fara rusine si ILEGAL, neconstitutional, 1 milion de Romani.

    Apropo, daca 50% din soferi sunt femei si 50% barbati asta ar insemna ca procentual ~4% dintre soferi sunt discromati pentru ca intr’un fel sau altul toti ia carnetul !

    Daca intr’o intersectie aglomerata de 2 benzi pe sens sunt cate 20 de masini pe fiecare sens rezulta ca sunt ~ 20*2*4 = 160 de masini simultan in intersectie, de unde deducem ca avem ~ 7 soferi discromati simultan in intersectie.

  2. Stefan Tudor zice:

    Din cate stiu eu din legislatie, daca nu iti raspund in 30 de lucratoare sunt pasibili de amenda

  3. Marius zice:

    Shi eu t sustin ar trebui ala care a dat legea sa i se scoata ochi din cap ….mie mie frica sa ma duk` sa imi mai fac C pt k` poate imi ia shi B shi am mii de km parcursi numa in strainatate

  4. maradak zice:

    Si eu sunt discromat , vad cam jumatate din placutele Ishihara. Dar eu am o intrebare : cand este sa muncim si sa platim impozite din care si distinsa doamna este platita de ce nu ni se interzice ca suntem discromati. nu ? Sau acolo suntem buni!

  5. maradak zice:

    Dar ce pot sa va spun ca si discromatii pot conduce foarte bine , si nu au probleme de vedere , chiar vad mai bine decat altii. de ce nu se face o asociatie a discromatilor sa dam in judecata acest sistem nedrept pentru ca abuziv se poate lua dreptul de a conduce o masina unui om. Si a conduce civilizat nu tine de dicromatopsie ,distinsa doamna, tine de psihicul omului, Duceti-va pe DN 1 sa vedeti cati handicapati psihic sunt si care circula cu viteze mari si omara oameni. Oare cati sunt discromati ? V-ati pus aceasta problema ?

  6. Carlo` zice:

    Si eu sunt discromat acum am gasit site si eu o sa va suntin eu disting rosu de verde, adika nu am o problema la semafor chiar daca ar inversa pozitia culorilor la semafor totusi testele le cad nu vad de ce nu as putea avea dreptul de a conduce. Singura problema ar fi ca la un accident daca una dintre masini nu ar opri nu as putea sa zic culoarea daca ar fi o culoare mai deosebita.

Lasă un comentariu