Desfăşurarea demersului Discromatopsia şi drepturile cetăţeanului în România în ordine cronologică:
- septembrie 2006: Vasile Tomoiagă este declarat inapt şofer
- 30 octombrie 2006: Răspuns de la Ministerul Administraţiei şi internelor la prima mea petiţie, cam pripită
- 20 Februarie 2007: memoriul Discromatopsia şi drepturile cetăţeanului în România este trimis la câte un spital sau policlinică din fiecare reşedinţă de judeţ, la Societatea Română de Oftalmologie, la Ministerul Sănătăţii, şi la 4 Universităţi de medicină şi farmacie: Universitatea de Medicină şi Farmacie “Carol Davila”, Bucuresti; Universitatea de Medicină şi Farmacie “Iuliu Haţieganu”, Cluj Napoca; Universitatea de Medicină şi Farmacie “Gr.T. Popa”, Iaşi, şi Universitatea de Medicină şi Farmacie “Victor Babeş”, Timisoara
- 27 Februarie 2007: memoriul este trimis la mass-media
- 13 Martie 2007: raspuns oficial de la Ministerul Sănătăţii
- 19 Aprilie 2007: cerere de sprijin la Centrul de Asistenţă pentru Organizaţii Neguvernamentale
- 22 Aprilie 2007: cerere de sprijin la Asociatia pentru Apararea Drepturilor Omului in Romania
- 24 Aprilie 2007: mail lui Marius Cristian Nistor, medicul care m-a declarat inapt şofer
- 15 mai 2007: postarea unor imagini pe grupul yahoo cu cei mai multi români, romania_eu_list
- 20 mai 2007: explicaţie in cuvinte pe romania_eu_list
- 30 mai 2007: cerere de sprijin şi răsouns de la Fonduri Structurale
- 29 Iunie 2007: scrisoare către Comisia Naţională de Oftalmologie
- 2 iulie 2007: legislaţie Olanda
- 16 iulie 2007: legislaţie Noua Zeelandă
- 17 iulie 2007: legislaţie Canada, British Columbia
- 13 august 2007: legislaţie Germania
- 15 august 2007: Petition to European Union on Colorblind’s condition in Romania, trimisă la Centrul Solvit
- 22 August 2007: Petition to European Union on Colorblind’s condition in Romania, trimisă la Parlamentul European
- 22 august 2007: legislaţie Elveţia
- 24 Septembrie 2007: Confirmare de primire petiţie de la Parlamentul European
- 27 noiembrie 2007: legislaţie Franţa
- 21 ianuarie 2008: România si drepturile celor 900.000 de discromati – Scrisoare deschisa catre onor. 35 de reprezentanti ai românilor în Parlamentul European
- 15 martie 2008: Question to the U.S. Department of State
- 19 martie 2008: Petiţia de la Parlamentul European a fost admisă
- 22 Aprilie 2008: europarlamentarul Titus Corlăţean adresează o întrebare scrisă Comisiei Europene în problema discromaţilor
- 3 iulie 2008: Răspunsul Comisiei Europene la întrebarea scrisă a eurodeputatului Titus Corlăţean
- 19 ianuarie 2008: Petiţia pentru dreptul discromaţilor de a fi şoferi este discutată la Bruxelles în prezenţa petiţionarului (Vasile Tomoiagă)
- 28 ianuarie 2009: Comunicare a preşedintelui Comisiei pentru Petiţii a Parlamentului European către petiţionarul Vasile Tomoiagă
- 11 noiembrie 2009 respectiv 25 ianuarie 2010: Vasile Tomoiagă obține permisul de conducere pentru categoriile A respectiv B. Certificatul medical de apt este obținut fără șpagă.
- 22 martie 2010: Interpelarea domnului senator Titus Corlățean către Premierul Emil Boc și Ministrul Sănătăţii Attila Cseke
- 20 aprilie 2010: Răspunsul Ministerului Sănătății la interpelarea domnului Titus Corlățean cu privire la discriminarea cetăţenilor români cu deficienţe cromatice care doresc obţinerea permisului de şofer amator
- 19 august 2010: Răspunsul Ministerului Sănătății la solicitarea lui Vasile Tomoiagă de a oferi lista meseriilor inaccesibile discromaților
- 26 august 2010: Propuneri la “Ordinul pentru aprobarea normelor minime privind aptitudinile fizice si mentale necesare pentru conducerea unui autovehicul”
Documente:
- biletul de trimitere cu verdictul de inapt şofer
- Răspuns de la Ministerul Administraţiei şi internelor la prima mea petiţie, cam pripită
- memoriul Discromatopsia şi drepturile cetăţeanului în România trimis la spitale, universităţi de medicină şi farmacie, Ministul Sănătăţii, Societatea de Oftalmologie, şi mass-media (la OTV n-am trimis)
- răspuns oficial de la Ministerul Sănătăţii
- Scrisoare către Comisia de Oftalmologie
- Petition to European Union on Colorblind’s condition in Romania
- răspunsul SOLVIT la petiţie
- forward la Comisia de Petiţii a Euro-Parlamentului
- Confirmare de primire petiţie de la Parlamentul European
- România şi drepturile celor 900.000 de discromaţi – Scrisoare deschisă către onor. 35 de reprezentanţi ai românilor în Parlamentul European
Explicaţii:
- mecanismul percepţiei culorilor şi tipuri de deficienţe
- genetica discromatopsiei
- mituri şi fapte
- planşele Ishihara
Cereri de sprijin:
- Centrul de Asistenţă pentru Organizaţii Neguvernamentale
- Asociaţia pentru Apărarea Drepturilor Omului în România
- Marius Cristian Nistor – medicul care m-a declarat inapt
- grupul romania_eu_list – manifest în imagini
- grupul romania_eu_list – explicaţii
- Structural Funds
Ţări (de care m-am interesat personal) ce permit discromaţilor (şi daltoniştilor) să fie şoferi amatori:
Pingback: România şi drepturile celor 900.000 de discromaţi « Sunt discromat şi vreau şofer
Vasile,
in completarea postului meu anterior, as vrea sa adaug un singur lucru: cazi singur în păcatul ăstora de la ministerul sănătăţii, într-unul din posturile tale în care zici ca discromaţilor ar trebui să nu le fie interzisă şoferia, dar „să le fie INTERZISE anumite meserii… cum ar fi tehnician ELECTRONIST datorită ne-perceperii codului culorilor”.
Asta tot discriminare este. Eu sînt, întîmplător, inginer electronist, şi am fost electronist amator de cînd eram copil. Faptul că nu pot folosi codul culorilor (pt că acele linii colorate sînt foarte subţiri şi, aşa cum ai spus şi tu, discromaţii văd prost culorile pe suprafeţe mici) nu m-a împiedicat, practic, de loc în pasiune şi în profesie !
Asta pt că:
– codul acela oricum nu este folosit integral nici de persoanele cu vedere cromatică normală, din diferite motive: fie există unele diferenţe între producătorii de piese care fac să apară posibile confuzii – adică culorile sînt în principu standard dar numărul şi semnificaţia liniilor colorate nu sînt, fie din lenea de a-l învăţa (deşi nu e mare lucru)
– mulţi tehnicieni electronişti pot să nu vadă respectivele marcaje colorate nu pt că ar fi daltonişti (nu sînt decît 8% din ei, nu ?) ci pt că au peste o anumită vîrstă şi pur şi simplu nu mai văd aşa bine marcajele mici! Ei, ce te faci, îi dai afară pt că nu mai văd bine la bătrîneţe ?
– sînt multe de făcut într-o fabrică pe un post de tehnician/muncitor electronist. Nu toţi sortează rezistenţe după culori. Pur şi simplu daltonistul va fi pus la altă treabă.
– valoarea piesei se determină uşor şi cu aparatul de măsură, nu numai după cod. Nu mori dacă nu vezi codul.
– multe piese îmbătrînite au codul şters sau „afumat” – tot la aparat ajungi !
De fapt, mai general vorbind, aşa cum în străinătate există „equal oportunity employment” ca concept, care înseamnă că este ilegal să refuzi angajarea cuiva datorită unui handicap, si aşa cum în străinătate, şi mai nou şi în Romania, statul este OBLIGAT să cheltuiască sume MARI de bani pt a face anumite chestii (clădiri, lifturi, autobuze etc etc) accesibile persoanelor cu dizabilităţi, tot aşa noi discromaţii trebuie să milităm pt eliminarea ORICĂREI restricţii la angajare pe acest criteriu.
OK, înţeleg că într-o anumită profesie distingerea perfectă a culorii este critică din punct de vedere al siguranţei, cum ar fi să zicem mecanic de tren (nu te joci cu vieţile a 1000 de pasageri, şi acolo nu merge să te iei după poziţia becului pt că semaforul îl vezi de la distanţă foarte mare cînd este doar un mic punct luminos), este totuşi important ca acea profesie chiar să fie CRITICĂ. În majoritatea meseriilor, inclusiv cea de poliţist de care spuneai tu, nu e mare brînză că esti un pic discromat şi nu poţi să zici exact ce culoare avea maşina care tocmai a fugit. Dacă e noapte, oricum şi poliţiştii cu vedere normală văd totul negru.
Mă rog… scuze pt. postul lung.
@alias
Te rog sa imi zici in ce postare am scris despre „tehnician ELECTRONIST” ca nu imi amintesc.
Sunt din Republica Moldova si sunt discromat! Am aflat acest lucru cind am vrut sa trec comisia medicala de soferi!! De 4 ori trecind pe la oculist mi sa spus ca sunt inapt sofer! A 5 oara cind am vrut sa trec inco o data sa incerc am avut norocul sa mi se puna verdictul ”Apt sofer amator”… Am fost foarte bucuros auzind acest lucru! Dar mi sa spus ca sofer profesional nicodata nu am sa pot fi!!!
@Vetali90
Mersi de informatie. Deci si in Republica Moldova e aceeasi problema. Nu ma mira …
Pingback: Ce întrebări să pui la testarea cu planşele Ishihara pentru şcoala de şofer (amator) dacă eşti discromat « Sunt discromat şi vreau şofer
discromat=inapt pentru shofer
… oare ca pietoni suntem aptzi?